Stel je voor: een liefdesverhaal dat zich afspeelt over twintig jaar, waarbij elke ontmoeting precies op dezelfde dag plaatsvindt. Klinkt als het perfecte recept voor een tranendal, niet? Maar “One Day” is zoveel meer dan dat. Het is een Netflix serie die ons door de jaren heen leidt met Dexter Mayhew en Emma Morley, gespeeld door Leo Woodall en Ambika Mod, die op de avond van hun afstuderen aan de Universiteit van Edinburgh elkaar ontmoeten en ons vervolgens meenemen op een reis door 20 jaar gemiste kansen en onvergetelijke momenten.

Het Leven in Één Dag

De genialiteit van “One Day” zit ‘m in de structuur. Elk halfuur durende aflevering speelt zich af op 15 juli, St. Swithin’s Day, door de jaren heen. Dit briljante format biedt ons een kijkje in de alledaagse poëzie van het leven en de kracht van nostalgie. Het is alsof we samen met Dexter en Emma door een fotoalbum bladeren, waarbij elke afbeelding een verhaal vertelt, een herinnering oproept, een “wat als” fluistert.

Tranen van het Lachen (en van het Huilen)

De serie is een achtbaan van emoties. Van de pijnlijk ongemakkelijke momenten tot de hartverwarmende scenes waarin Dexter en Emma met een flesje en een zak chips de zonsondergang bekijken op Primrose Hill. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de muziek die elke scène perfect begeleidt. Wanneer “Rip It Up” van Orange Juice klinkt, is het onmogelijk om niet meegevoerd te worden in een golf van emoties.

One day kijken
Je ziet ‘One Day’ op Netflix

Voor de Liefhebbers van het Leven

“One Day” is niet zomaar een serie. Het is een herinnering aan alle keren dat we liefhadden, verloren, en weer opstonden. Aan al die momenten dat we lachten om hoe absurd het leven kan zijn. Het is een ode aan de dagelijkse poëzie van ons bestaan en een viering van de kracht van nostalgie. Dus, zet die zakdoekjes maar klaar en bereid je voor op een serie die je hart zal stelen en niet meer loslaat.

“One Day” bewijst dat sommige liefdesverhalen, ongeacht hoe onwaarschijnlijk ze ook klinken, gewoon verteld moeten worden. En geloof me, deze wil je niet missen.

Wat vind jij van deze nieuwe serie? Praat erover mee op onze facebookpagina!